ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΑΔΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ.
Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ ΟΜΩΣ, ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΕΝΕΡΓΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΠΟΥ ΝΑ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΣΕ ΑΥΤΟ, ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ.

Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2011

Έφηβοι και σχολείο: τα ευρήματα πανελλήνιας έρευνας

Το σκέλος της πανελλήνιας  έρευνας του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής που αφορά στους Έφηβους και το Σχολείο δημοσιεύτηκε πριν λίγες ημέρες. Τα κυριότερα ευρήματά της συνοψίζονται στον παρακάτω πίνακα:

image Τα ευρήματα της έρευνας HBSC του 2010, συγκριτικά με εκείνα των προηγούμενων ερευνών, δείχνουν ότι οι έφηβοι στη χώρα μας αντλούν μικρότερη ικανοποίηση από το σχολείο σε σχέση με το παρελθόν. Δεν τους αρέσει ιδιαίτερα το κλίμα στην τάξη ούτε είναι πολύ ικανοποιημένοι από τη σχέση με τους συμμαθητές και τους
καθηγητές τους. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι ο υψηλός βαθμός ικανοποίησης από το σχολείο και οι θετικές σχέσεις με τους συμμαθητές και τους καθηγητές συνδέονται αφενός με την καλή επίδοση των μαθητών αφετέρου λειτουργούν ως προστατευτικοί παράγοντες για πολλές συμπεριφορές κινδύνου 16-18 και για ψυχοκοινωνικά προβλήματα, η αξιολόγηση της υπάρχουσας κατάστασης στο ελληνικό σχολείο καθώς και οι παρεμβάσεις γενικότερα στο εκπαιδευτικό σύστημα και ειδικότερα στο σχολείο και
μέσα στην τάξη, κρίνονται ως εξαιρετικής σημασίας.

Ειδικότερα, μεγάλο ποσοστό των εφήβων αναφέρουν ότι οι συμμαθητές τους δεν είναι ευγενικοί ή πρόθυμοι να βοηθήσουν ο ένας τον άλλο και πως δεν είναι ικανοποιημένοι από τη σχέση τους με τους καθηγητές τους, με σχεδόν έναν στους 4 να δηλώνει ότι δεν εμπιστεύεται τους καθηγητές του. Τα στοιχεία αυτά υπογραμμίζουν την ανάγκη ανάπτυξης παρεμβάσεων, ιδιαίτερα στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, οι οποίες θα εστιάζουν στη βελτίωση του κλίματος μέσα στην τάξη, ενισχύοντας την ποιότητα της επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών καθώς και των μαθητών με τους καθηγητές τους.

Από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ακόμα πως η ικανοποίηση που αντλούν οι μαθητές συνολικά από την εκπαιδευτική διαδικασία συνδέεται και με το βαθμό στον οποίο οι γονείς ενδιαφέρονται για τα ζητήματα του σχολείου, για την πρόοδό τους και για τα προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζουν. Είναι επομένως σημαντικό να ενθαρρύνεται η πιο ενεργός συμμετοχή των γονιών στα θέματα που αφορούν το σχολείο, την καλή προσαρμογή των παιδιών τους στο σχολικό περιβάλλον και την ικανοποίησή τους μέσα σε αυτό.

Όσον αφορά τις ακαδημαϊκές τους υποχρεώσεις, οι έφηβοι αναφέρουν σε μεγάλο ποσοστό ότι αισθάνονται πιεσμένοι από το σχολείο. Εντούτοις στην πλειονότητά τους επιθυμούν να σπουδάσουν, κυρίως τα κορίτσια. Προφανώς, προκειμένου να πετύχουν τους ακαδημαϊκούς τους στόχους, παρακολουθούν κατά μέσο όρο 9 ώρες την εβδομάδα απογευματινά συμπληρωματικά μαθήματα (είτε ιδιαίτερα είτε σε φροντιστήριο), κάτι που περιορίζει στο ελάχιστο την ενασχόλησή τους με άλλες δραστηριότητες της επιλογής τους στον ελεύθερό τους χρόνο και αυξάνει το αίσθημα πίεσης το οποίο  βιώνουν.

Σε πολλές έρευνες έχει τεκμηριωθεί πως η πίεση που νιώθουν τα παιδιά από το σχολείο συνδέεται με την εμφάνιση ψυχοσωματικών
συμπτωμάτων. Τα συμπτώματα αυτά συνιστούν έμμεση μαρτυρία της δυσαρέσκειας των μαθητών σε σχέση με το σχολικό περιβάλλον που περιγράφηκε παραπάνω. Υπογραμμίζουν την ανάγκη για την τροποποίηση του εκπαιδευτικού συστήματος
έτσι ώστε αυτό να στοχεύει στην ανάπτυξη των ενδιαφερόντων και των δεξιοτήτων των μαθητών και στην προαγωγή της ψυχοκοινωνικής τους υγείας.

Τέλος, το γεγονός ότι διαχρονικά δεν παρατηρούνται σημαντικές μεταβολές στο βαθμό πίεσης που αναφέρουν ότι νιώθουν οι έφηβοι μαθητές από το σχολείο είναι ίσως ενδεικτικό, αφενός της προσήλωσης του εκπαιδευτικού συστήματος στη στεγνή συσσώρευση γνώσεων, αφετέρου της προσήλωσης της ελληνικής οικογένειας στη σχολική επιτυχία των παιδιών, την οποία θεωρεί διαβατήριο για την φοίτηση στην ανώτατη εκπαίδευση. Η τελευταία θεωρείται από πολλούς γονείς μονόδρομος για την επιτυχία στη ζωή των παιδιών τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου