ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΑΔΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ.
Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ ΟΜΩΣ, ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΕΝΕΡΓΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΠΟΥ ΝΑ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΣΕ ΑΥΤΟ, ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ.

Πέμπτη 21 Απριλίου 2011

Γιατί η απορρόφηση στο ΕΣΠΑ είναι χαμηλή

Ακούσαμε χτες το Περιφερειάρχη Κρήτης κο Αρναουτάκη, στη συνάντηση που είχε με τη Ντόρα Μπακογιάννη, να παραδέχεται ότι δεν υπάρχουν ώριμες μελέτες για να ενταχθούν έργα στο ΕΣΠΑ. Και, ούτε λίγο ούτε πολύ, έριξαν το βάρος και οι δύο, που αλλού, στο δημόσιο τομέα και στη γραφειοκρατία! Είναι όμως τα πράγματα έτσι; Αυτοί είναι οι λόγοι που η Ελλάδα δεν μπορεί να απορροφήσει με το ρυθμό που θα ήθελε κονδύλια από το ΕΣΠΑ για την εκτέλεση έργων, που θα βοηθούσαν στην ανάπτυξη;

Η απάντηση είναι ΟΧΙ ΑΚΡΙΒΩΣ. Η αλήθεια είναι αρκετά διαφορετική.

Για να ενταχθεί ένα έργο στο ΕΣΠΑ, και να εκτελεστεί, ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ 20% επί του προϋπολογισμού του έργου ΑΠΟ ΧΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ. Αυτά τα χρήματα, είτε δίνονται ως συμμετοχή στην κατασκευή του έργου, είτε ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΜΕΛΕΤΩΝ, που θα είναι αμέσως σε τέτοιο βαθμό ώριμες, ώστε να υπάρξει άμεσα η έγκριση της χρηματοδότησης και η δημοπράτησή τους. Αυτό το ποσοστό του 20% λοιπόν, η Ελλάδα αδυνατεί να το δώσει σε πάρα πολλές περιπτώσεις, καθώς το ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΑΠΑΙΤΕΙ μείωση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.

Στην περίπτωση δε που οι μελέτες συντάσσονται από στελέχη των τεχνικών υπηρεσιών των φορέων της χώρας, τη συγκεκριμένη ειδικά χρονική περίοδο της μετάβασης στην “Καλλικράτειο” εποχή τα πράγματα είναι αρκετά ρευστά σε αυτές, με αρμοδιότητες να μην έχουν ακόμα ξεκαθαριστεί, με μετατάξεις να πλανώνται στον αέρα, αλλά και με μειωμένο στο σύνολό του προσωπικό λόγω της καθιέρωσης του γνωστού 1:5 στις προσλήψεις.  Και σε αυτό τον τομέα τα πράγματα αναμένεται να χειροτερέψουν, αφού το 1:5 μπορεί να γίνει 1:7.

Ακόμα όμως και για έργα που είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ, και ήδη εκτελούνται, υπάρχουν προβλήματα στην απορρόφηση των χρημάτων, γιατί οι περισσότεροι Δήμοι και Περιφέρειες της χώρας δεν είχαν μέχρι πρόσφατα εγκρίνει τους προϋπολογισμούς τους, και δεν μπορούσαν να πληρωθούν οι λογαριασμοί τους!! Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Περιφέρεια Κρήτης, ο προϋπολογισμός της οποίας εγκρίθηκε στις  30 Μαρτίου 2011, και ο δήμος Ηρακλείου,  με τον προϋπολογισμός του να έχει εγκριθεί στις  28 Μαρτίου 2011!  Με τη σημείωση ότι για να πληρωθούν έργα που έχουν ξεκινήσει το 2010, θα πρέπει να εγκριθεί από τα αντίστοιχα συμβούλια και το πρόγραμμα των συνεχιζόμενων έργων, κάτι που δεν έχει γίνει ακόμα στο δήμο Ηρακλείου!!!

Φυσικά και το θέμα της γραφειοκρατίας είναι υπαρκτό. Δεν μπορεί δηλαδή για έργα της Κρήτης, και για κάθε επιμέρους θέμα που τα αφορά, να απαιτείται έγκριση από την Αθήνα. Βασική αρχή του Καλλικράτη άλλωστε, είναι η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στην τοπική αυτοδιοίκηση. Γιατί λοιπόν δε μεταβιβάζονται οι αρμοδιότητες για τα έργα της Κρήτης στις Τεχνικές Υπηρεσίες του νησιού, να μην υπάρχουν τέτοια προβλήματα; Η ΚΡΗΤΗ Α.Ε. που πολυδιαφημίστηκε, και που υποτίθεται θα έλυνε τέτοια προβλήματα, δεν έχει συσταθεί ακόμα. Ευτυχώς βέβαια, γιατί είμαι αντίθετος στη δημιουργία της, καθώς πιστεύω ότι δεν πρέπει συνεχώς να απαξιώνουμε το δημόσιο τομέα, παίρνοντας από αυτόν αρμοδιότητες και δίνοντάς τις σε Α.Ε.,  αλλά να αξιοποιούμε στο έπακρο τα στελέχη του, έτσι ώστε να μην παραπονιόμαστε μετά ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν έχουν δουλειά και πληρώνονται “τσάμπα”.

Υπάρχουν λοιπόν κατά την άποψή μου και μεγάλες πολιτικές ευθύνες για τη μη αναμενόμενη απορρόφηση κονδυλίων από το ΕΣΠΑ. Επειδή πολιτική απόφαση ήταν η μείωση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, και η μείωση του προσωπικού. Και πολιτικοί ήταν οι λόγοι που καθυστέρησαν να εγκριθούν οι προϋπολογισμοί των φορέων. Αλλά πολιτική απόφαση είναι να μη μεταβιβαστούν οι αρμοδιότητες για τις εγκρίσεις των έργων στις Τοπικές Αυτοδιοικήσεις, αλλά να μείνουν στο Υπουργείο Υποδομών. Και γι’ αυτά δε φταίει ούτε το δημόσιο, ούτε η γραφειοκρατία…

1 σχόλιο:

  1. Μια μέρα μετά το άρθρο μου, έρχεται η επιβεβαίωση από την Καθημερινή στο σκέλος που αφορά το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων:

    "Σε μια άτυπη στάση πληρωμών και σε μια καθαρή στάση επενδύσεων έχει προχωρήσει το Δημόσιο στους τρεις πρώτους μήνες του έτους. Με τον τρόπο αυτό το οικονομικό επιτελείο έχει καταφέρει να καλύψει τις αποκλίσεις που έχουν ήδη καταγραφεί στα έσοδα και τις δαπάνες και να συγκρατήσει το έλλειμμα εντός των στόχων.

    Μέσα στους τρεις πρώτους μήνες του 2011 δεν έχει δοθεί ούτε ένα ευρώ για επενδύσεις σε 9 από τους 28 βασικούς τομείς του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Δηλαδή, στο 33% των τομέων του προγράμματος δεν έχει ακόμα πραγματοποιηθεί κάποια δαπάνη.

    Συνολικά, οι τομείς του ΠΔΕ είναι 30, καθώς υπάρχουν και εκείνοι των Ολυμπιακών έργων και του αποθεματικού. Ομως, είναι ήσσονος σημασίας και ούτως ή άλλως δεν προβλέπεται να ξοδευτεί κάποιο ποσό φέτος.

    Ωστόσο, το Δημόσιο δεν «ρίχνει χρήμα» ούτε σε τομείς που πλήττονται αυτή τη στιγμή, όπως η απασχόληση, ή σε τομείς που θα μπορούσε να στηριχθεί η ανάκαμψη, όπως ο τουρισμός και η ενέργεια.

    Παράλληλα, οι δαπάνες του κράτους για επιχορηγήσεις, μετακινήσεις, λειτουργικά έξοδα και προμήθειες μπορεί να μην είναι μηδενικές, αλλά εκταμιεύονται με το σταγονόμετρο και θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα αποτελέσουν το «μαξιλάρι» για τυχόν εκτροχιασμό άλλων δαπανών, όπως εκείνες για τα ασφαλιστικά ταμεία."

    http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_100036_22/04/2011_439822

    ΑπάντησηΔιαγραφή